Onze groep heeft een groot wachtschip met een grootse geschiedenis. Daarnaast hebben we lelievletten, 3 Optimisten, 2 Piraten en een kunststof roeiboot met elektromotor, een kano en diverse opblaas boten t.b.v. de Dolfijnen.
Motorvlet “VIKING”
7,20m , genoemd naar de 1e zeilboot “Viking”. De motorvlet is gebouwd door Beenhakker. Vermoedelijk 1978. Zodoende heeft deze de zelfde lijnen als een vlet en past mooi in de vloot. In 2002 is er een nieuwe 33Pk 4 cilinder diesel in gezet.
Lelievletten
Lelievletten zijn stevige stalen sloepen die niet kunnen zinken. Je kan erin zeilen, roeien, wrikken. Maar ook in slapen of gebruiken voor spelletjes op het water.
De nummers van onze vletten en hun historie:
- 107 zeemeeuw (1959) Bevers
- 193 zeevalk (1961) Pluvieren
- 194 zeezwaluw (1961) IJsvogels
- 201 zeestern (1963) staf Deze vlet is niet gebouwd bij Beenhakker, hij is ook een stuk zwaarder en veel spitser. Rond 1964 was de vraag naar vletten zo groot dat er is uitgeweken naar een andere bouwer. Er zijn totaal toen 10 van deze vletten gebouwd voor scouting.
- 445 zeekoet (? 1974 2e hands) Otters/loodsen
- 701 zeehavik (1974) Aligatoren
- 1566 zeearend (2006) Wilde Vaart Deze vlet -type 2000- is gebouwd door het Gemini-College te Ridderkerk in het Botenbouwproject ‘Vletten op de Maas’. Er zijn totaal 12 vletten van het type 2000 door 12 scholen gebouwd. Bij de officiële overdracht op 1 september 2006 bleek de 1566 de 1e prijs gewonnen te hebben voor het bouwen van de beste vlet.
Wachtschip M.s. Fram
Gegevens:
- Bouwjaar 1901- Werf Bonn en Mees
- Opdrachtgever Dokken en Veren
- Afmetingen 24,50 x 5,30m
- Eigenaar Stg. Fridtjof Nansen scoutinggroep 12
- Ligplaats Koedoodhaven Barendrecht (Oude-Maas) fa Kraaijeveld
- Hoofdmotor Industrie 2VD6 80PK 360 omw. uit 1948
- Bijzonderheden: Sinds april 2003 is het schip opgenomen in het Nationaal Register Varende Monumenten van de Federatie Oud Nederlandse Vaartuigen en werd het daarmee een “Varend Monument”. Het schip werd geheel klaar gemaakt door de oudgedienden. Zo werd uit andere schepen de beste koppeling gehaald, beste koeler en de motor een laatste grondige beurt gegeven. De nieuwe schippers werden geïnstrueerd en zo voeren de nieuwe schippers van de Fridtjof Nansen naar de Koedoodhaven te Barendrecht. Sindsdien ligt het schip in de haven van de firma Kraaijeveld.